In this post we're giving examples of geofencing for applications in productivity, safety, security and compliance.

In dit artikel

Top 27 geofencing voorbeelden binnen de industrie

Sep 6, 2024

Geofencing-technologie, in combinatie met geolocatie, zorgt voor een revolutie in industriële activiteiten. Door geofencing te integreren in verschillende aspecten van productie, toeleveringsketen of intralogistiek, kunnen industrieën de productiviteit verhogen, veilige activiteiten garanderen en de regelgeving handhaven. In dit artikel zetten we verschillende praktische voorbeelden en toepassingen van geofencing in de industrie op een rij.

Wat is er nodig om deze geofencing toepassingen mogelijk te maken?

Het implementeren van geofencing toepassingen in een industriële omgeving vereist een combinatie van technologieën en systemen. Dit zijn de belangrijkste componenten die nodig zijn om effectieve geofencing mogelijk te maken:

1. Technologie voor locatie tracking

Om nauwkeurig de bewegingen van mensen, goedren en apparatuur te volgen binnen een industriële faciliteit, is robuuste outdoor- en indoor locatie tracking technologie is essentieel. Dit kan worden bereikt met verschillende technologieën voor zoals GPS, UWB, BLE of WiFi. Deze technologieën werken samen om realtime locatiegegevens te leveren, wat de basis vormt voor alle geofencing toepassingen.

2. Een set geofences op de kaart

Geofencing vereist het creëren van virtuele grenzen of „geofences” op een digitale kaart van het gebouw. Dit houdt in:

• Het gebouw in kaart brengen: Een gedetailleerde kaart van het industrieterrein, inclusief alle relevante zones zoals werkstations, opslagruimten, gevarenzones en gebieden waarvoor beperkingen gelden.
  • Geofence grenzen definiëren: Specifieke zones waar bepaalde regels of acties worden geactiveerd.
  • Integratie met tracking systeem: Ervoor zorgen dat de technologie voor locatietracking nauwkeurig kan detecteren wanneer een entiteit een geofence betreedt of verlaat.

Het creëren en beheren van deze geofences is cruciaal voor de effectieve werking van geofencing toepassingen, aangezien ze bepalen waar en wanneer acties worden geactiveerd.

Een voorbeeld met verschillende geofences (in verschillende kleuren)

3. Een waarschuwingssysteem

Een betrouwbaar waarschuwingssysteem is nodig om personeel te waarschuwen en geautomatiseerde acties uit te voeren wanneer de geofence grenzen worden overschreden. Dit systeem omvat:

• Waarschuwingsmechanismen: Methoden om werknemers op de hoogte te stellen, zoals pushmeldingen op mobiele apparaten, e-mails, alarmen of het weergeven van berichten op schermen.
  • Integratie met operationele systemen: Ervoor zorgen dat het waarschuwingssysteem is geïntegreerd met andere operationele systemen, zoals ERP-systemen (Enterprise Resource Planning) of SCM (Supply Chain Management), om reacties te automatiseren.
  • Aanpasbare waarschuwingen: De mogelijkheid om waarschuwingen aan te passen op basis van het type inbreuk, de urgentie en het betrokken personeel. Als u bijvoorbeeld een gevarenzone betreedt, kan er onmiddellijk een luid alarm worden geactiveerd, terwijl een afwijking in de inventaris kan resulteren in een melding aan de supervisor.

Deze componenten werken samen om een uitgebreid geofencing systeem te creëren dat de veiligheid, productiviteit, beveiliging en compliance bij industriële activiteiten verbetert. Door gebruik te maken van geavanceerde tracking technologie, goed gedefinieerde geofences en een robuust waarschuwingssysteem, kunnen industrieën de voordelen van geofencing volledig benutten.

Voorbeelden van geofencing voor het verbeteren van de productiviteit

1. Geautomatiseerde (ERP) boekingen op basis van geofence

Geofencing kan worden geïntegreerd met ERP-systemen (Enterprise Resource Planning) om automatische boekingen en updates te activeren op basis van de locatie van werknemers of bedrijfsmiddelen. Dit vermindert de handmatige gegevensinvoer en versnelt de toewijzing van middelen.

2. Detecteer automatisch wanneer werkorders binnenkomen of terugkeren naar de faciliteit

Het kan zijn dat werkorders midden in de workflow naar een onderaannemer moeten gaan, wat veel extra administratie met zich meebrengt. Geofencing kan onmiddellijke meldingen geven wanneer deze werkorders de faciliteit terug binnenkomen. Dit elimineert handmatig tellen en zorgt ervoor dat de werkorders onmiddellijk opnieuw in de workflow kunnen worden ingevoerd, wat resulteert in kortere doorlooptijden in de productie.

Operators tellen en identificeren handmatig binnenkomende werk orders
3. Detecteer wanneer goederen op de verkeerde trailer in uw uitgaande dock zijn geladen

Geofencing kan kostbare verzendfouten voorkomen door te detecteren wanneer goederen op de verkeerde trailer worden geladen, zodat de zendingen nauwkeurig en op tijd verlopen. Dit kan worden gedaan door de goederen zelf te tracken, of door de vorkheftruck te tracken die de goederen daadwerkelijk op de container zet. Telkens wanneer een van deze door de verkeerde dock deur gaat, kan een waarschuwing worden gegeven zodat de fout kan worden gecorrigeerd.

4. Visibiliteit in de workflow

In een productieproces doorloopt een productieorder veel verschillende fasen op verschillende locaties en werkstations. Door een geofence rond elk werkstation en elke buffer te definiëren, is het mogelijk om in realtime inzicht te hebben in welke items zich in de workflow bevinden. Hierdoor hoeft een productiemanager minder vaak over de werkvloer te lopen om een beeld te krijgen van de productiestatus.

Zichtbaarheid van alle orders en operators per werkstation
5. Waarschuw wanneer een werkstation te lang niet wordt gebruikt of niet wordt beheerd

Geofencing kan werkstations monitoren en het management op de hoogte stellen wanneer ze gedurende een langere periode niet worden gebruikt, zodat de productiviteit hoog blijft door inefficiënties snel aan te pakken.

6. Verlichting en machines automatisch uitschakelen

Energie-efficiëntie is een topprioriteit bij industriële activiteiten. Geofencing activeert automatische uitschakeling van verlichting en machines wanneer een kamer of werkruimte leeg is, waardoor onnodig energieverbruik en -kosten worden verminderd.

7. Asset die op bepaalde locaties te lang inactief is

Apparatuur die niet wordt gebruikt, kan leiden tot verspilling van tijd en middelen. Geofencing volgt de locatie en bewegingen van activa en stuurt waarschuwingen wanneer een bedrijfsmiddel te lang inactief is gebleven op een bepaalde locatie.

Ongebruikte apparatuur die in het magazijn is achtergelaten
8. Automatische signaalontvangst voor containers op basis van hun locatie

Geofencing kan signalen voor afhaling activeren wanneer containers specifieke gebieden bereiken, waardoor de logistiek wordt gestroomlijnd en de downtime in de toeleveringsketen tot een minimum wordt beperkt.

9. Inventarisatie aan het einde van de dag

Geofencing helpt bij het voorraadbeheer door automatisch de voorraadtellingen aan het einde van de dag te activeren, waardoor nauwkeurigere gegevens worden geregistreerd en de noodzaak voor handmatige telling wordt verminderd.

10. Automatiseer signalisatie op basis van het aantal items in een buffer

Deze applicatie zorgt voor efficiënt voorraadbeheer door de signalisatie (bv met een LED tower) automatisch bij te werken op basis van het aantal items in een bufferzone, waardoor de communicatie tussen teams wordt verbeterd.

11. Activeer je Kanban systeem automatisch op basis van locaties

Door geofencing te integreren met een Kanban systeem kunnen automatisch orders worden geactiveerd op basis van de locatie van materialen en voorraadniveaus, wat helpt om een optimale stroom in productieprocessen te behouden.

Ontdek het Pozyx Platform

Het Pozyx platform brengt positioneringsgegevens samen om volledige zichtbaarheid te geven aan logistiek en productie.

Pozyx Platform
Ontdek het Pozyx Platform

Geofencing toepassingen voor industriële veiligheid

1. Waarschuw wanneer iemand in een gevarenzone komt

Geofencing creëert virtuele veiligheidsbarrières in gevaarlijke gebieden. Wanneer een werknemer een beperkte zone betreedt, wordt hij of zij en de leidinggevenden automatisch gewaarschuwd om ongelukken te voorkomen. Met geavanceerdere automatiseringen kunnen robots worden uitgeschakeld wanneer een werknemer te dichtbij komt om zo botsingen te voorkomen.

Geofencing: voorbeeld van veiligheidszones
2. Waarschuw wanneer iemand te dicht bij een rijdende vorkheftruck, AGV of ander voertuig komt

Voertuigen zoals vorkheftrucks en AGV's (automatisch geleide voertuigen) vormen aanzienlijke risico's in drukke omgevingen. Geofencing stuurt realtime waarschuwingen wanneer personeel gevaarlijk dichtbij komt, waardoor het risico op aanrijdingen wordt verkleind.

3. Verlaag automatisch de snelheid van een vorkheftruck, afhankelijk van de snelheidslimiet in een gebied

Vorkheftrucks en andere machines kunnen hun snelheid automatisch aanpassen aan vooraf gedefinieerde snelheidslimieten binnen specifieke zones, waardoor de kans op ongevallen wordt geminimaliseerd en zowel werknemers als apparatuur worden beschermd. Met geofencing en nauwkeurige geolocatie is het mogelijk om bepaalde gangpaden, kruispunten of zones met mensen te specificeren om de snelheidsreductie af te dwingen.

Geofencing-voorbeeld van een vorkheftruck met automatisch verlaagde snelheid in een gebied met mensen
4. Een vorkheftruckchauffeur automatisch waarschuwen

Geofencing kan potentiële gevaren rond vorkheftrucks detecteren en een automatische waarschuwing voor de bestuurder activeren, waardoor het situationeel bewustzijn en de veiligheid worden verbeterd.

5. Detecteer wanneer te veel mensen zich in een gebied met een limiet bevinden

Geofencing-systemen kunnen het aantal mensen in een bepaald gebied tellen en waarschuwingen sturen wanneer de bezetting de veilige limieten overschrijdt, zodat de veiligheidsvoorschriften worden nageleefd en overbevolking wordt voorkomen.

Geofencing toepassingen voor verbeterde beveiliging

1. Waarschuw wanneer een persoon een onbevoegd gebied betreedt

Wanneer iemand een beperkte zone binnengaat, activeert geofencing onmiddellijk een waarschuwing, waardoor ongeoorloofde toegang wordt voorkomen en de veiligheid van personeel en eigendommen wordt gegarandeerd.

2. Waarschuw wanneer een bezoeker zonder toezicht in uw faciliteit ronddwaalt

Bezoekers zonder toezicht kunnen een veiligheidsrisico vormen. Door bezoekers met een badge te volgen, kunnen ze door de hele faciliteit worden gevolgd. Geofencing waarschuwt facility managers wanneer een bezoeker ongeautoriseerde of beveiligde gebieden betreedt zonder een supervisor binnen een paar meter in de buurt. Dit zorgt voor meer controle over de toegang tot gevoelige zones.

Voorbeeld van een bezoeker die zonder toezicht door een faciliteit zwerft.
3. Waarschuw wanneer een gebied te lang niet wordt bewaakt door een bewaker

Bepaalde gebieden vereisen constante monitoring. Geofencing kan detecteren wanneer een bewaker een aangewezen zone onbewaakt heeft verlaten en kan een melding sturen om ervoor te zorgen dat het gebied veilig blijft.

4. Video opnemen wanneer mensen in de buurt zijn

Beveiligingscamera's kunnen worden geactiveerd door middel van geofencing om de opname te starten wanneer mensen of objecten zich door een bepaald gebied bewegen, waardoor de bewaking wordt verbeterd en de opslagvereisten worden beperkt door alleen op te nemen wanneer dat nodig is. Dit kan worden gedaan voor mensen, maar ook voor vorkheftrucks of passerende voertuigen, of bestellingen die in een dok binnenkomen.

5. Waarschuw wanneer er een diefstal wordt ontdekt

Geofencing kan onmiddellijk een waarschuwing activeren wanneer ongeoorloofde bewegingen van activa of goederen worden gedetecteerd, waardoor diefstal wordt voorkomen. Door de realtime locatie van items in aangewezen zones te controleren, kan het systeem snel verdachte activiteiten identificeren en beveiligingspersoneel op de hoogte stellen, zodat snel kan worden gereageerd op mogelijke diefstalincidenten.

Geofencing toepassingen voor procesnaleving

1. Waarschuw wanneer een bestelling afwijkt van het productieproces

Productieprocessen moeten strikte workflows volgen. Geofencing kan afwijkingen van de verwachte productiestroom detecteren en waarschuwingen verzenden, zodat de productienormen worden nageleefd.

Voorbeeld van een werkorder die op het verkeerde werkstation is verwerkt.
2. Waarschuw wanneer een item in de verkeerde voorraadbak wordt geplaatst

Geofencing helpt om de bewegingen van activa te volgen, personeel te waarschuwen wanneer een item in de verkeerde prullenbak of opslagruimte wordt geplaatst, waardoor een goede organisatie en voorraadbeheer worden gegarandeerd.

3. Detecteer wanneer afgekeurde goederen opnieuw in een proces terechtkomen

Geofencing kan voorkomen dat defecte of afgekeurde goederen opnieuw in de productielijn terechtkomen door hun bewegingen te volgen en waarschuwingen te activeren als ze per ongeluk weer in omloop worden gebracht.

4. Waarschuw wanneer goederen te lang buiten een gekoelde zone staan

Voor bederfelijke goederen is een omgeving met temperatuurregeling vereist. Geofencing kan deze gebieden in de gaten houden en waarschuwingen sturen als goederen zich te lang buiten de gekoelde zones bevinden, waardoor bederf wordt voorkomen.

5. Trigger wanneer een apparaat op de verkeerde plaats wordt gebruikt

Om schade te voorkomen en de veiligheid te waarborgen, kan geofencing detecteren of machines of apparatuur op de verkeerde locatie worden gebruikt en onmiddellijk een waarschuwing geven. In de automobielindustrie hebben draaimomentellers bijvoorbeeld een specifieke koppelinstelling, afhankelijk van de schroef die moet worden aangedraaid. Bij verschillende stops op de assemblagelijn kunnen verschillende koppelinstellingen zijn en mogen moerlopers niet worden gemengd.

6. Configureer automatisch een apparaat op basis van zone

In een soortgelijk geval als hierboven kan geofencing worden gebruikt om de configuratie van een gereedschap of apparatuur te activeren, afhankelijk van de plaats waar het zich bevindt, om te voldoen aan de productieprotocollen.

Aan de slag

Wil je een aantal van deze voorbeelden van geofencing tot leven brengen? Met Pozyx zit je goed, met het Pozyx real-time locatiesysteem in combinatie met het Pozyx-platform kun je zelf beginnen met geofencing! Neem nu contact met ons op voor meer informatie.

Geschreven door

CTO en medeoprichter van Pozyx

Samuel is Burgerlijk ingenieur met een sterke interesse in locatietechnologie. Bekwaam in ondernemerschap, publiek spreken, productbeheer, internet der dingen (IoT) en machine learning. Na zijn afstuderen aan de UGent in 2010 ging hij aan de slag bij de afdeling Telecommunicatie en Digitale Informatieverwerking (TELIN) om een doctoraat te behalen op het gebied van collaboratieve localisatie binnenshuis. In 2015 richtte hij op basis van dat onderzoek het spin-offbedrijf Pozyx op.