In deze uitgebreide gids verkennen we 5 baanbrekende innovaties die de wereld van GPS-tracking vormgeven en die nieuwe toepassingen mogelijk maken op het gebied van zichtbaarheid van de toeleveringsketen, herbruikbare verpakkingen, logistiek en meer

In dit artikel

5 innovaties op het gebied van GPS asset tracking (2023)

Oct 4, 2023

In het snelle zakelijke landschap van vandaag is efficiënt vermogensbeheer en vermogensbeheer de hoeksteen van succes voor veel sectoren. Naarmate industrieën groeien en activiteiten complexer worden, is de behoefte aan nauwkeurige oplossingen voor het volgen van activa nog nooit zo belangrijk geweest. Tegenwoordig wordt GPS-asset-tracking al met succes toegepast bij de zichtbaarheid van de toeleveringsketen, het volgen van containers, herbruikbare verpakking, monitoring van de koelketen en nog veel meer toepassingen. In deze uitgebreide gids gaan we dieper in op de allernieuwste innovaties die de wereld van GPS-assettracking vormgeven.

1. GPS-assettracking met laag vermogen in de cloud

Traditioneel wordt bij GPS-trackers de locatie op het apparaat zelf berekend en de berekende locatie via een mobiel netwerk naar de cloud verzonden. Deze aanpak heeft de batterijduur van GPS-trackers in het verleden echter aanzienlijk beperkt, vanwege het stroomverbruik van het verkrijgen van een GPS-locatiebepaling. Onlangs is er een nieuwe set GPS-trackers verschenen die niet langer de positie op het apparaat berekenen, wat leidt tot aanzienlijke energiebesparingen. Deze apparaten vangen alleen de minimaal vereiste informatie van de GPS-ontvanger op en sturen deze naar de cloud, waar de uiteindelijke locatie wordt berekend. In de praktijk kan dit resulteren in een batterijduur die een factor 10 beter is dan traditionele GPS-trackers.

Deze zogenaamde energiezuinige GPS-benadering kan GPS-trackers een batterijduur van maximaal 10 jaar geven, terwijl ze nog steeds meerdere keren per dag locatie-updates kunnen bieden. Dit resulteert in feite in een tracker die nooit nieuwe batterijen nodig heeft. Dit geeft een aanzienlijk operationeel voordeel wanneer je GPS asset tracking op grote schaal wil inzetten.

Ontdek het Pozyx Platform

Het Pozyx platform brengt positioneringsgegevens samen om volledige zichtbaarheid te geven aan logistiek en productie.

Pozyx Platform
Ontdek het Pozyx Platform

2. Tracking binnenshuis zonder infrastructuur

GPS is geweldig, maar een belangrijk nadeel is dat het binnenshuis niet werkt. Gebouwen blokkeren doorgaans de signalen van de satellieten, waardoor tracking in gebouwen of zelfs in steden met veel hoge gebouwen onmogelijk wordt. Traditionele GPS-trackers zouden gewoon van de kaart verdwijnen totdat de tracker weer signalen kan ontvangen. Voor veel toepassingen is dit onaanvaardbaar.

Sinds kort zijn GPS-trackers uitgerust met Wi-Fi om dit probleem op te lossen. De Wi-Fi scant het netwerk naar Wi-Fi Access points en stuurt deze informatie naar de cloud. In de cloud kan de locatie worden bepaald door gebruik te maken van een database met Wi-Fi Access points die sommige grote technologiebedrijven ter beschikking stellen, zoals Google, die deze methode al lange tijd gebruiken voor het lokaliseren van smartphones. De typische nauwkeurigheid hiervan is 10 m tot 40 m, wat voldoende is om te weten in welk gebouw de tracker zich bevindt.

Voor een betere nauwkeurigheid binnenshuis zijn sommige GPS-trackers ook uitgerust met Bluetooth, wat de nauwkeurigheid kan verhogen tot 5m, als er tenminste een Bluetooth-infrastructuur beschikbaar is. Voor nog betere nauwkeurigheden, 10-30cm, zijn ultrabreedband (IWB) trackers de beste keuze.

Desalniettemin biedt de Wi-Fi-scan inzicht in gebouwen zonder dat u zelf een infrastructuur hoeft op te meten. Dit is een belangrijke verbetering om de betrouwbaarheid en zichtbaarheid van GPS-trackers te verbeteren.

3. Kostenbesparingen bij het volgen van GPS-assets

Misschien wel een van de belangrijkste verbeteringen die de laatste tijd in GPS-trackers zijn gezien, is de kostenbesparing. Naarmate technologieën verbeteren en op grotere schaal worden gebruikt, dalen de kosten. Dit geldt zeker ook voor GPS-trackers. Deze trackers zitten meestal boordevol technologieën, zoals GPS, Wi-Fi, Bluetooth, IOT-sensoren en mobiele technologie. En voor al deze technologieën is de prijs gevoelig naar beneden gegaan in de afgelopen jaren.

Vroeger was de mobiele netwerktechnologie doorgaans een van de duurste onderdelen van een tracker. Wat we nu zien is dat voor deze technologie, en met name voor NB-IOT, de prijzen aanzienlijk zijn gedaald. NB-IOT is een draadloze technologie met een laag vermogen op lange afstand die deel uitmaakt van de 4G- en 5G-standaard en specifiek is ontworpen voor energiezuinige langeafstandscommunicatie in IOT-sensoren. Een recente marktstudie door Counterpoint research, toont aan dat NB-IOT massaal wordt toegepast, waardoor de prijzen voor de hardware en voor de data-abonnementen dalen.

Bron: wereldwijde markt voor mobiele iot-modules en chipsettrackers

In 2023 zien we dat de prijzen voor GPS-trackers dalen tot een niveau dat het rendement op de investering beter dan ooit maakt, waardoor grootschalige implementaties mogelijk zijn.

4. Sensoren met IoT-ondersteuning

Het Internet of Things (IoT) heeft een revolutie teweeggebracht in het traceren van GPS-apparatuur door het verzamelen en analyseren van gegevens in realtime mogelijk te maken. IoT-sensoren bieden bedrijven waardevolle inzichten in de omstandigheden van bedrijfsmiddelen, waaronder temperatuur, vochtigheid en beweging. Deze gegevens zijn cruciaal voor sectoren zoals de farmaceutische industrie en het voedseltransport, omdat ze de integriteit van goederen tijdens hun hele reis waarborgen. Aangezien deze sensoren steeds energiezuiniger en goedkoper worden, kunnen ze worden toegevoegd om extra functies mogelijk te maken, zoals botsdetectie, diefstaldetectie en gebruiksdetectie, en meer.

5. Op de cloud gebaseerde oplossingen: oplossingen voor echte use-cases

Cloudgebaseerde oplossingen voor het volgen van activa, zoals het Pozyx-platform, bieden ongeëvenaarde schaalbaarheid, waardoor bedrijven hun trackingmogelijkheden naadloos kunnen uitbreiden naarmate hun activiteiten groeien. Maar wat nog belangrijker is, is dat deze oplossingen volwassen zijn geworden en dat ze een oplossing kunnen bieden voor een breed scala aan toepassingen in de logistiek, de toeleveringsketen, herbruikbare verpakkingen en meer. Het integreren van deze applicaties is steeds eenvoudiger geworden door middel van open API's (zoals de Omlox open locatiestandaard), en de toepassing van de low-code/no-code principes resulteert in eenvoudig te configureren systemen die extreem krachtig blijven. Uiteindelijk ligt de echte waarde van elk systeem voor het volgen van activa in de toepassing ervan.

Schermafdruk van een cloudgebaseerde oplossing voor het volgen van activa

Is GPS asset tracking geschikt voor jou?

Zoals we hebben gezien, worden de oplossingen voor het volgen van GPS-activa voortdurend verbeterd. Maar zijn ze geschikt voor uw toepassing? Voor de meeste trackingtoepassingen buitenshuis is het gebruik van GPS-trackers nog steeds het meest logisch. Met de extra zichtbaarheid binnenshuis hebben ze enkele van de nadelen van GPS-technologie geëlimineerd. Voor nauwkeurigere tracking binnenshuis met een submeter of voor goedkopere oplossingen, moet u nog steeds naar alternatieven kijken, zoals bluetooth of ultrabreedband-tracking, ten koste van beperktere visibiliteit buitenshuis.

Wil je beginnen met het volgen van GPS-assets?

Veelgestelde vragen

Hoe beïnvloedt de energiezuinige GPS-methode voor het volgen van activa de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van locatiegegevens in realtime in vergelijking met traditionele GPS-trackingmethoden?

Traditionele GPS-volgsystemen berekenen hun positie lokaal op het apparaat en verzenden deze informatie, zodat ze onmiddellijk kunnen worden bijgewerkt. GPS-trackers met een laag vermogen sturen daarentegen minimale gegevens naar de cloud voor locatieberekening, wat een kleine vertraging kan veroorzaken bij het verkrijgen van locatie-updates. Omdat een energiezuinige GPS minimale gegevens naar de cloud stuurt, kunnen sommige gegevens verloren gaan. Er worden bijvoorbeeld gegevens van een beperkt aantal GPS-satellieten verzonden. Dit kan resulteren in een iets verminderde nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van GPS met een laag vermogen in vergelijking met traditionele GPS-tracking.

Zijn er mogelijke privacyproblemen in verband met het gebruik van Wi-Fi-scanning bij het volgen van GPS-trackers voor binnenlocaties, vooral gezien de betrokkenheid van grote technologiebedrijven zoals Google bij het aanbieden van access point-databases?

Een belangrijk punt van zorg is het verzamelen van locatiegegevens zonder uitdrukkelijke toestemming van individuen. Wifi-scannen omvat het verzamelen van informatie over Wi-Fi-Access points in de buurt om de locatie van apparaten te trianguleren, waarbij onbedoeld personen kunnen worden gevolgd die niet op de hoogte zijn van of geen toestemming hebben gegeven om te worden gevolgd. Dit roept vragen op over de privacyrechten van individuen en de mogelijkheid van ongeoorloofd toezicht.

Bovendien bestaat er bezorgdheid over de gegevensbeveiliging rond het verzamelen en verzenden van Wi-Fi-scangegevens. Indien niet goed beveiligd, kunnen deze gegevens kwetsbaar zijn voor onderschepping of toegang geven voor onbevoegde partijen, wat kan leiden tot inbreuken op de privacy en beveiliging. Bovendien geeft de afhankelijkheid van externe leveranciers zoals Google voor access point-databases aanleiding tot bezorgdheid over de mate waarin deze bedrijven toegang hebben tot trackinggegevens en hoe ze deze gebruiken. Dit kan leiden tot bezorgdheid over misbruik of exploitatie van gegevens voor commerciële doeleinden zonder medeweten of toestemming van de gebruikers.

Zijn er verborgen kosten of lopende kosten verbonden aan de implementatie en het onderhoud van deze geavanceerde trackingoplossingen waarvan bedrijven op de hoogte moeten zijn?

Naast de initiële kosten van hardware en abonnementen moeten bedrijven rekening houden met lopende uitgaven, zoals integratie met bestaande systemen, onderhoud en ondersteuning, gegevensbeheer, naleving van regelgeving en training. Deze factoren dragen bij aan de totale eigendomskosten voor GPS-trackingoplossingen en moeten worden meegenomen bij de evaluatie van de implementatie ervan.

Geschreven door

CTO en medeoprichter van Pozyx

Samuel is Burgerlijk ingenieur met een sterke interesse in locatietechnologie. Bekwaam in ondernemerschap, publiek spreken, productbeheer, internet der dingen (IoT) en machine learning. Na zijn afstuderen aan de UGent in 2010 ging hij aan de slag bij de afdeling Telecommunicatie en Digitale Informatieverwerking (TELIN) om een doctoraat te behalen op het gebied van collaboratieve localisatie binnenshuis. In 2015 richtte hij op basis van dat onderzoek het spin-offbedrijf Pozyx op.